Katowice

Rodno koło spodka

Supermarket Lidl

Zawracanie na ul. Paderewskiego

Wyspa oś. Paderewskiego

Ronda w pobliżu Reala

Wjazd na autostradę

Ul. Sienkiewicza

Plac Miarki

Ul. Jagielońska i ul. Lompy

Ul. Szeligiewicza i ul. Wita Stwosza

ul. Poniatowskiego, ul. Kościszki, ul. Szeligiewicza

Ul. Lompy

Ul. Graniczna

Plac manewrowy WORD Katowice

Ul. Francuska

Ul. Krasińskiego

Zawracanie na ul, Warszawskiej

Rondo gen. Ziętka
Kierunki
Pierwszeństwo przejazdu
Pasy ruchu
Z prawego pasa
Z lewego pasa
Trudność
Uwaga tramwaj
Sygnalizowanie manewrów

Rondo gen. Ziętka

Katowickie Rondo jest miejscem, które „przeraża” kursantów i niektórych kierowców. Wydaje się, że niepotrzebnie, należy uważnie patrzeć na znaki i zająć odpowiedni pas. Wtedy nie powinno być problemu z wjazdem na rondo, a potem jechaniem w odpowiednim kierunku, na wyznaczonym do tego pasie ruchu. Jednak są pewne trudności, które zostaną opisane.

Kierunki

Popatrzmy jeszcze na kolejne zdjęcie zanim  pojawią się szczegółowe komentarze. Widać na nim tablicę informującą, którymi zjazdami, w jakim kierunku pojedziemy oraz ważna informacja dla pojazdów powyżej 3,5 tony, nie mogą jechać w stronę rynku.

Pierwszeństwo przejazdu

Rondo z każdej z czterech stron oznaczone jest tak samo. Widoczne są znaki C-12 i A-7 tzn.: nakaz jazdy w ruchu okrężnym i ustąp pierwszeństwa. Zanim wjedziemy na rondo jesteśmy zobowiązani ustąpić pierwszeństwa kierowcom, którzy już są na rondzie na obu pasach ruchu, dlatego samochód osobowy czeka, aż autobus przejedzie. To oczywiste…, ale wielu kierowców wjeżdża na swój wolny  pas, pomimo tego że na pasie obok ktoś jedzie. Jakie z tego mogą wyniknąć trudności za chwilę.

Pasy ruchu

Na samym rondzie są dwa pasy ruchu. Tak samo z każdej z czterech stron są po dwa pasy wjazdowe na rondo. Bardzo ważne jest to, żeby zanim wjedziemy na rondo zająć już odpowiedni pas, którym możemy później wyjechać. Na jezdni dodatkowo namalowane są znaki poziome (strzałki ) i tak samo po prawej, jak i po lewej stronie jezdni widoczne są znaki pionowe ze strzałkami. Pokazują one z których pasów, gdzie możemy jechać.

Z prawego pasa

Jak wspomniano wcześniej, są dwa pasy prowadzące do ronda. Z pasa prawego po wjeździe na rondo możemy wyjechać pierwszym wyjazdem w prawo albo najpóźniej z tego pasa możemy wyjechać na wprost. NIE WOLNO nam z pasa zewnętrznego skręcać w lewo lub zawracać na rondzie. Zdjęcie pokazuje nam pasy wyjazdowe, gdy jedziemy prawym pasem od strony Sosnowca w kierunku Koszutki lub Siemianowic Śląskich, a na dalszym planie w kierunku Chorzowa i Gliwic- na wprost.

Z lewego pasa

Z lewego pasa najwcześniej możemy opuścić rondo, gdy jedziemy na wprost. Z niego również skręcamy w lewo lub zawracamy. Poniższe zdjęcie pokazuje potencjalny lewy wyjazd, warto przyjrzeć się np. temu miejscu i sytuacji na drodze, bo może nas spotkać „niespodzianka” w postaci stłuczki, ale o tym nieco później. Widać, że z prawego pasa samochody skręcają w kierunku rynku, ale w tym miejscu również z lewego pasa można tam jechać. Nie ma problemu jeśli oba samochody jadące obok skręcają, bo każdy ma swój pas, nie byłoby też problemu, gdyby oba jechały dalej na wprost , a kiedy pojawia się problem…

Trudność

Popatrzmy na zdjęcie. Na ostatnim planie samochody telewizji parkują na czerwonym pasie specjalnie wydzielonym z ruchu. One akurat teraz nas nie interesują, choć przyczyniają się do tego, że na tym odcinku ronda robi się tłoczniej.

Popatrzmy na jadącego rowerem, sygnalizuje wyjazd z ronda, zanim taksówka, a obok niej bordowy samochód. Wyobraźmy sobie, że taksówka wjechała od strony Chorzowa i chce jechać na wprost, a bordowy samochód chce skręcić w stronę rynku, a wjechał od strony Sosnowca, dlatego jest na wewnętrznym pasie.

Na razie trwają konsultacje co do obowiązku ustąpienia pierwszeństwa, gdy taksówka wjechała na zewnętrzny pas niezależnie od miejsca bodowego pojazdu już będącego na rondzie. Po ustaleniu ostatecznej wersji zamieścimy ją na stronie. Zalecamy konsultację ze swoim instruktorem.

Wielu kierowców w takiej sytuacji jak bordowy, zachowuje dużą ostrożność i monitoruje ruch na zewnętrznym pasie, by nikt nagle nie wjechał w bok samochodu. Inni czasem nawet zmieniają pas na zewnętrzny, by na pewno nikt nie miał szansy uderzyć, choć wiadomo, że to nie jest 100% gwarancji. Jazda na rondzie wywołuje wiele emocji i kontrowersji, zapytaj swojego instruktora co on o tym myśli, byś znał opinie wielu kompetentnych osób. Na pewno warto być czujnym i "mieć oczy dookoła głowy". Ten opis to jeden z przykładów potencjalnych trudności...

Uwaga tramwaj

Przez rondo przebiega również linia tramwajowa, co dodatkowo powoduje większy stres przy przejeździe przez rondo. Nad przejazdami tramwajowymi umieszczona jest sygnalizacja świetlna w dwóch kolorach (czerwonym i ciągle migającym żółtym ). Żółty sygnał migający oznacza, że jest to miejsce niebezpieczne, a jak się zbliża tramwaj, to zaświeci się światło czerwone, zakazujące wjazdu. Należy się wtedy zatrzymać, tramwaj przejeżdża, a my po zmianie sygnalizacji kontynuujemy jazdę. Zdjęcie to obrazuje.

Sygnalizowanie manewrów

Przypomnienie- wjeżdżając na rondo nie sygnalizujemy wjazdu, natomiast opuszczając je należy zasygnalizować prawym kierunkowskazem zamiar opuszczenia ronda, tak jak sygnalizuje to karetka.